Onderzoeksproject Connecteren van consumenten en producenten om de positie van de landbouwer te verbeteren adhv trainings voor ambassadeurs

Voltooid COCOREADO
Cocoreado

Contacteer onze expert

Algemeen kader

Het Europees multi-actor onderzoeksproject COCOREADO is erin geslaagd om uit vele innovatieve voedselsamenwerkingen tussen boeren en andere actoren in de agrovoedsingsketen die 'recepten' te selecteren die goed werken en navolging verdienen. Het project heeft ook hinderpalen gedocumenteerd welke boeren systemisch belemmeren om in een betere productieomgeving te belanden. De belemmeringen zijn waar mogelijk aangekaart bij de verantwoordelijken. COCOREADO had als doel om via een ambitieuze, vernieuwende benadering te werken aan herstel van ongelijke machtsverhoudingen in de huidige agrovoedingsketen. Het doel was ook om landbouwers opnieuw met consumenten te connecteren om het voedselsysteem te verduurzamen.

Onderzoeksaanpak

Concreet zijn er bij alle Europese partnerlanden 40 jonge zogenaamde voedselveranderaars geselecteerd. Het ging om landbouwers, chef-koks, voedselhelden, sociale ondernemers, IT-specialisten en leiders van lokale jeugdbewegingen. Deze zogenaamde COCOREADO ambassadeurs vormden de kern van de hele aanpak. Vertrekkend van bestaande innovatieve bedrijfsmodellen en werd hen gevraagd om in zogenaamde trainingen zelf nieuwe bedrijfsmodellen uit te werken, waarbij ook beleidsmakers werden betrokken. De valkuilen en de mogelijkheden van duurzame overheidsopdrachten, ingebed in lokale voedselstrategieën, werden onderzocht.

Relevantie/Valorisatie

Het unieke aan het COCOREADO project is hun hoge betrokkenheid bij elke stap van het project. De ambassadeursgroep heeft de meest relevante van de lange lijst bestaande voedselinitiatieven geselecteerd ter verdere uitwerking en uitrol. Er zijn zowel bruikbare positieve, en ook interessante ongustige bevindingen: deelname van lokale boeren aan aanbestedingen voor openbare aankoopdossiers blijkt zeer moeilijk. De barrières voor landbouwers bij zulke tenders en de juridische beperkingen als overheid om lokaal en seizoensgebonden aan te kopen zijn helder in kaart gebracht. De projectgroep heeft rond dit probleem een beleidsadvies opgesteld, en ook een decision support tool ontwikkeld om overheden te helpen hun aankoopbeleid te verduurzamen. Aan de positievere kant zijn de gunstig-geselecteerde bestaande innovatieve en eerlijke ketenoplossingen gedocumenteerd als een bron van inspiratie. Er liggen 14 ‘replicability roadmaps’ op tafel die kunnen helpen bij het succesvol uitrollen van hun aanpak of formule, in diverse andere Europese contexten. Ook de 5 "seed initiatives” (opzetten van nog niet bestaande initiatieven) zijn gedocumenteerd en beschikbaar voor educatieve doeleinden en toekomstige multi-actor projecten. Tot slot zijn er nuttige vaststellingen gemaakt bij onze innovatieve manier van het betrekken van de actoren via het ambassadeursnetwerk, wat nuttig in veel volgende multi actor projecten. Europa heeft de ambitie om via dergelijke aanpak relevantere en sneller toegepaste kennis en innovatie te bereiken.