Onderzoeksproject Veranderen van handelingen en gewoontes door open, verantwoordelijke en sociale innovatie naar zero voedselafval
Algemeen kader
CHORIZO onderzoekt hoe en in welke mate voedselverlies en –verspilling (VVV) in de voedselvoorzieningsketen beïnvloed worden door zogenaamde sociale normen. De onderzoekers willen die rol die sociale normen spelen in het VVV-gedrag van actoren in het voedselsysteem wetenschappelijk onderbouwen. Ze mikken daarvoor op (1) een evaluatie van de resultaten van eerdere VVV-acties en de identificatie van succesfactoren en geslaagde trajecten voor het oplossen van VVV, (2) nieuwe observaties rond het verband tussen sociale normen en VVV-gedrag. CHORIZO organiseert ook, bij wijze van test, een reeks concrete activiteiten en workshops die gedragsveranderingen van consumenten en actoren stimuleren in de richting van minder VVV.
Onderzoeksaanpak
CHORIZO maakt gebruik van geavanceerde modelleringstechnieken om oplossingen te produceren die gedrags- en economische theorieën integreren om sociale normen en gedragsgegevens te interpreteren en innovatieprocessen te faciliteren. CHORIZO organiseert zes gevalstudies, elk gericht op een andere consumptiecontext. De zes zijn scholen, restaurants, hotels, huishoudens, voedselbanken en slimme voedselverpakkingen. Elke gevalstudie heeft drie doelstellingen: (i) informatie en gegevens verstrekken over de effectiviteit van eerdere acties ter preventie/vermindering van FLW, en zo de analyse van eerdere FLW-acties te informeren; (ii) nieuw bewijsmateriaal genereren over de interactie tussen sociale normen, gedrag en voedselverspilling, als input voor de VVV-modellen en innovatieproducten van het project; (iii) valideren van de communicatie- en wetenschapseducatiepakketten van het project.
Relevantie/Valorisatie
Om de vooruitgang naar een wereld zonder voedselverspilling te versnellen, verspreidt het project zijn kennis. De actoren in de voedselketen kunnen zodoende het inzicht in sociale normen doelgericht en succesvol benutten. We verwachten innovatieproducten die de verandering van sociale normen inzake voedselverspilling kunnen bevorderen. Deze producten omvatten effectievere (sectorale) begeleiding, communicatie & wetenschappelijke onderwijspakketten (met kinderen als belangrijke doelgroep, aangezien zij de consumenten van de toekomst zijn) en acties voor capaciteitsopbouw onder voedselverwerkers en -leveranciers.
Financiering
EU Horizon Europe