Onderzoeksproject Ontwikkeling van een innovatieve en lichtere kettingmat voor de boomkorvisserij

In uitvoering INNOVATIEVE KETTINGMAT
Innovatieve kettingmatten

Contacteer onze expert

Algemeen kader

Welke gunstige effecten op energieverbruik van vissersschepen, op zeebodemberoering, op vangstsamenstelling en op overlevingskans van bijvangst kunnenwe bekomen met een innovatieve kettingmat in de boomkor? ILVO voert in dit onderzoeksproject, samen met de sector, experimenten uit met een nieuw type vistuig, namelijk een lichtere, efficiëntere kettingmat, een matrix van horizontale en verticale kettingen die over de zeebodem sleept voor de netopening. De mat combineert traditioneel twee functies: het opschrikken van platvissen zoals tong en schol zodat ze in het net terechtkomen, én het tegenhouden van grof materiaal zoals stenen dat schade aan de vangst of het net kan veroorzaken. Doel is om de functies slim te ontdubbelen en toch de gewenste effecten, en een behoorlijke vangst en risicobeheersing te verkrijgen.

Onderzoeksaanpak

Er zijn twee ontwikkelingstrajecten: 1/ De Vangst Optimalisatie Component (VOC) moet platvis efficiënt(er) van de bodem doen opschrikken. We ontwikkelen verschillende VOCs en testen deze aan de hand van sleeptankproeven. 2/ De vorm van de (overblijvende, vernieuwde) kettingmat wordt gewijzeigd, vermits die nu enkel nog stenen en ander anorganisch materiaal uit het net moet houden. We bewaken onsdoel om als eindresultaat een lichter vistuig te bekomen. De meest veelbelovende ontwerpen worden geëvalueerd aan boord van onderzoeks- en commerciële schepen. Resultaten worden gedeeld via workshops en overlegmomenten met vissers en beleidsmakers.

Relevantie/Valorisatie

Het project speelt in op een duidelijke nood. De boomkorvisserij staat onder druk vanwege haar ecologische voetafdruk en de stijgende duurzaamheidsvereisten vanuit beleid en markt. “Innovatieve Kettingmat” wil een concreet en snel toepasbaar alternatief aanreiken dat ecologische én economische duurzaamheid combineert. We hopen bij te dragen aan een toekomstbestendige Belgische visserijsector. Door het brandstofverbruik van vaartuigen te verminderen, draagt het project direct bij aan de verlaging van CO2-uitstoot en verlagen we de operationele kosten van onze rederijen. Het beperken van de bodemimpact beschermt het mariene ecosysteem, cruciaal voor een duurzame toekomst van onze vissersvloot. Door vangstefficiëntie te verhogen en ongewenste bijvangst te reduceren zorgen we voor zuivere vangsten, waarmee we inspelen op de groeiende vraag naar duurzame en kwalitatieve voeding bij de consument.

Financiering

EFMZVA
FIVA

Medegefinancierd door de Europese Unie