Onderzoeksproject Datacaptatie bij vaartuigen voor minder CO2 uitstoot

In uitvoering DIGIVLOOT

DIGIVloot

vaartuig visserij

Contacteer onze expert

Algemeen kader

Het project DIGIVLOOT is een uitbreiding van het bij ILVO & partners in ontwikkeling zijnd systeem VISTOOLS. We plannen om te focussen op het installeren van brandstofmeters op de hoofd- en hulpmotoren van 37 Belgische vissersvaartuigen, alsook torsiemeters op 3 vaartuigen. Met de extra gegevens worden de interessantste ratio’s en visualisaties ontwikkeld, welke op hun beurt teruggekoppeld worden naar de reders in de vorm van een aangepast VISTools Analytics dashboard en van brandstofrapporten. Het brede doel is dat het brandstofefficiëntie- en vangstvoorspellingsmodel krachtiger wordt. De gegenereerde data zijn ook nuttig om een ‘baseline’ meting van brandstofverbruik van Vlaamse vissersvaartuigen te doen. Deze meting is een vertrekpunt om adviezen rond verlaging van CO2-uitstoot van de vloot te formuleren.

Onderzoeksaanpak

De brandstof- en torsiemeters worden geïnstalleerd op de deelnemende vaartuigen en worden verbonden met de concentrator, die vervolgens gegevens naar ILVO stuurt waar ze opgeslagen en verwerkt worden. Naast deze automatische datastromen dient de reder ook gegevens aan te leveren over technische aanpassingen die een effect hebben op het brandstofverbruik. Via een webapp kan hij informatie aanleveren over het type vistuig, netconfiguratie, métier en onderhoudswerken. De data maken het mogelijk om vervolgens het effect van deze beslissingen op het brandstofverbruik te bestuderen. De databankinfrastructuur wordt aangepast en de relevante ratio’s en andere gegevens worden eenvoudiger toegankelijk gemaakt voor verschillende eindgebruikers.

Relevantie/Valorisatie

Er is een direct praktische relevantie verwacht: De verkregen inzichten en statistieken worden gedeeld met de deelnemende reders in de vorm van zeer actuele visualisaties, ratio’s en periodieke brandstofrapporten. Er komt voor het eerst een krachtig brandstofefficiëntiemodel en vangstvoorspellingsmodel ter beschikking, en tegelijk ook een realistisch baseline meting voor verder onderzoek naar het verlagen van de CO2-uitstoot. Het VISTools systeem heeft potentieel om hoge-resolutie, real-time informatie toegankelijk te maken voor verschillende eindgebruikers (schippers, reders, onderzoekers en beleid). Het is de ambitie om na dit project een betrouwbaar systeem te hebben dat gebruikt kan worden door heel de Belgische vissersvloot en dat de basis legt voor verder onderzoek naar efficiënter brandstofverbruik en verlaging van CO2-uitstoot.