Nieuws PEUL-CHAIN wil peulvruchten terrein doen winnen
Meer peulvruchten op onze Vlaamse velden én op ons bord. Dat is het doel van het gloednieuwe project ‘PEUL-CHAIN’ dat binnenkort van start gaat. Met dit project wil het Vlaams Instituut Gezond Leven bijdragen aan de transitie naar meer gezonde, milieuverantwoorde en betaalbare eiwitbronnen in onze voeding. De recente berichten rond stijgende voedselprijzen en het belang van lokale productie maken het extra relevant en urgent om hierrond aan de slag te gaan. ILVO en het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw slaan de handen in elkaar voor het project.
Van teelt tot verwerking naar consumptie
Ondanks alle voordelen van peulvruchten (bv. rode bonen, kikkererwten, linzen …) is de consumptie ervan heel laag in België, zo blijkt uit de Voedselconsumptiepeiling van 2014. Slechts 20% van de Belgen eet ze wekelijks en maar liefst 1 op 5 Belgen eet nooit peulvruchten. De gemiddelde Vlaming is nog steeds niet zo vertrouwd ermee en kan bijvoorbeeld niet aangeven wat peulvruchten zijn. In 2019 deden we al eens een campagne om de voordelen van peulvruchten in de kijker te zetten. Binnen dit project bouwen we daarop verder door in te spelen op de hefbomen en drempels die uit het onderzoek naar boven komen: wat houdt mensen tegen om te kiezen voor peulvruchten en wat kan hen stimuleren?
Tegelijkertijd zien we dat de lokale productie en verwerking van peulvruchten ook een boost kan gebruiken. Daarom zetten we met PEUL-CHAIN in op meerdere schakels van de keten: productie, verwerking én consumptie. Zo willen we gelijktijdig vraag en aanbod van peulvruchten stimuleren.
Het project in een ‘peuldop’
Met PEUL-CHAIN willen we verder onderzoeken wat er leeft bij consumenten om al dan niet te kiezen voor peulvruchten in hun voedingspatroon. Is het een kwestie van kennis, vaardigheden, gewoontes, smaak, gebruiksgemak, prijs …? Dat zullen we in kaart brengen aan de hand van een consumentenonderzoek in gemeenschapskeukens van kinderdagverblijven, scholen en bedrijven. Aanvullend zullen we de resultaten van het marktonderzoek van VLAM integreren, waardoor we ook zicht zullen krijgen op de drempels en drijfveren bij consumenten in hun thuissituatie.
Daarnaast buigen we ons over de opportuniteiten en uitdagingen voor productie, verwerking en afzet van peulvruchten in Vlaanderen door telers, verwerkers en cateraars te interviewen.
Met al deze resultaten kunnen we ten slotte aan de slag om de peulvruchtencampagne van Gezond Leven te verbeteren en uit te breiden, en zo de consumptie van peulvruchten te verhogen. Tegelijk willen we de plaatselijke telers en verwerkers een gezicht geven om meer verbinding te creëren met de consument.
Peulvruchten: goed voor jezelf en het milieu
Peulvruchten zijn gezonde plantaardige eiwitbronnen én hebben een heel lage milieu-impact. Daarom staan ze in de donkergroene zone van de voedingsdriehoek en adviseren we om er ‘meer’ van te eten.
Het project wordt gefinancierd door het Departement Landbouw en Visserij, en past binnen de projectoproep ‘realisatie eiwitstrategie’, in het kader van het relanceplan ‘Vlaamse veerkracht 2021’. Het Agentschap Zorg en Gezondheid (via de beheersovereenkomst voeding, beweging, lang stilzitten en preventie ondervoeding 2021–2025 afgesloten met Gezond Leven vzw) en ILVO zorgen voor de cofinanciering. We kijken er alvast naar uit om samen met ILVO een fijne samenwerking aan te gaan met onze andere partners VLAM, Peas & Beans, HUMUS, Casibeans, De Paddenstoel, Deldiche, Solucious, AGAPE en FoodMaker.