Projectnieuws | Projectrapport | Publicatie Publiek grondbezit: data op aanvraag voor derden

18/09/2024

Deze resultaten uit het ILVO-onderzoek naar publiek grondbezit in Vlaanderen en Brussel zijn vrij raadpleegbaar:

  • een uitgebreid rapport met heel wat informatie op geaggregeerd niveau en een toelichting van de methodologie
  • een persbericht met de belangrijkste onderzoeksresultaten

Gedetailleerd kaartmateriaal op perceelniveau is niet vrij raadpleegbaar

Het ILVO-onderzoek is gebaseerd op 4 databronnen waarvan ILVO geen eigenaar is. ILVO is enkel eigenaar van een afgeleid product van deze data. De vier originele databronnen en eigenaars zijn:

  • kadasterdata van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) van de federale overheidsdienst (FOD) Financiën;
  • landbouwaangiftes van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij van de Vlaamse overheid;
  • ruimteboekhouding Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen van het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.
  • Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) van perspective.brussels

Toegang tot de ILVO-dataset: voorwaarden

  • Indien u toegang wenst te krijgen tot (een deel van) de afgeleide ILVO-dataset “Publiek grondbezit in Vlaanderen en Brussel”, dient u daarvoor de nodige toestemmingen te verkrijgen bij de instanties die eigenaar zijn van de originele data.
  • Indien u gebruik wilt maken van data gebaseerd op de landbouwaangiftes van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij, dient u ook rekening te houden met de privacywetgeving of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), aangezien dit een verwerking van persoonsgegevens betreft.

Te doorlopen stappen

Een toestemming van de FOD Financiën is in elk geval noodzakelijk, toestemmingen voor de andere drie databronnen en hun afgeleide producten zijn afhankelijk van uw data-aanvraag en bijgevolg optioneel.

Heeft u specifieke vragen i.v.m. (de toegang tot) de afgeleide ILVO-dataset “Publiek grondbezit in Vlaanderen en Brussel”? Neem contact met ons op via ruimte@ilvo.vlaanderen.be

Toestemming voor het verkrijgen van attributen gebaseerd op kadasterdata van FOD Financiën (noodzakelijk)

Kadasterdata van de FOD Financiën vormen de basis van de afgeleide ILVO-dataset publiek grondbezit, zowel ruimtelijk als wat informatie over het publiek eigenaarschap betreft. Deze gegevens zijn niet vrij raadpleegbaar. Een toestemming van de eigenaar FOD Financiën is dus in elk geval noodzakelijk. Er bestaat voor elk jaar een aparte dataset publiek grondbezit : 2005 tot en met 2024, telkens toestand 1 januari met uitzondering van het jaar 2024 die op toestand op 1 april gebaseerd is.

Hoe gaat u te werk?

  • Stap 1: Verduidelijk de inhoudelijke afbakening van uw aanvraag voor toestemming aan de hand van het formulier “attributen gebaseerd op kadasterdata van FOD Financiën” .
  • Stap 2: Dien een aanvraag in bij de CoördinatieStructuur van PatrimoniumInformatie (CSPI) om een toestemming te krijgen voor de gevraagde informatie. FOD Financiën gaat vervolgens na of uw organisatie een wettelijke basis heeft om gebruik te mogen maken van gedetailleerde data publiek grondbezit gebaseerd op kadasterdata. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het koninklijk besluit van 30 juli 2018 “betreffende het aanleggen en bijhouden van de kadastrale documentatie en tot vaststelling van de modaliteiten voor het afleveren van kadastrale uittreksels”. In uw aanvraag bij de CSPI dient u te motiveren dat uw organisatie onder deze wettelijke basis valt. U dient ook te omschrijven welk deel van de afgeleide ILVO-dataset u precies wenst te ontvangen (daarvoor maakt u gebruik van het ingevulde formulier uit stap 1).
  • Bezorg uw officiële toestemming, al dan niet in combinatie met andere toestemmingen, aan ILVO (zie verder voor concrete instructies).

Heeft u juridische vragen i.v.m. de toegang tot kadasterdata van de FOD Financiën? Dan kan u contact opnemen met de CSPI: https://www.scip-cspi.be/nl/co...

Toestemming voor het verkrijgen van attributen gebaseerd op landbouwaangiftes van Agentschap Landbouw en Zeevisserij (optioneel)

Meer info volgt binnenkort

Toestemming voor het verkrijgen van attributen gebaseerd op de ruimteboekhouding van Departement Omgeving (optioneel)

ILVO heeft de dataset publiek grondbezit verrijkt met gegevens over de planologische bestemming van de betreffende percelen. Voor het Vlaams grondgebied is dit gebeurd op basis van de ruimteboekhouding van het Departement Omgeving. Bij deze dataset moet volgende disclaimer in acht worden genomen:

DISCLAIMER voor het gebruik van het ‘Geïntegreerd geodatabestand ten behoeve van de berekening van ruimteboekhouding RSV’ (RBH)

De ‘ruimteboekhouding Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RBH RSV)’ is het monitoringsinstrument waarmee de opvolging van streefcijfers met betrekking tot deze bestemmingscategorieën berekend wordt. Het gaat om een monitoring van gepland landgebruik. Bijgevolg geeft die geen informatie over het feitelijke ruimtegebruik weer.

Het ‘Geïntegreerd geodatabestand ten behoeve van de berekening van ruimteboekhouding RSV’ is een intern werkbestand dat wordt gebruikt voor de berekening van de totaalcijfers van de beleidsindicator ruimteboekhouding (RBH) van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV).

De gewestplannen en gewestelijke RUP werden volledig in dit geografisch databestand verwerkt, tenminste voor wat betreft de voor de RBH relevante vlakvullende bestemmingen. Voor de provinciale een gemeentelijke plannen bevat het bestand enkel de - in het kader van de RBH - afwijkende gedeelten t.o.v. het gewestplan.

De verordenende ruimtelijke plannen zitten er dus maar gedeeltelijk in. Alle plannen werden over elkaar gelegd, abstractie makend van de heterogeniteit in geografische (on)nauwkeurigheden en onderlinge schaalverschillen.

Het bestand werd opgemaakt voor een specifiek doeleinde van monitoring en is bijgevolg uitsluitend bruikbaar voor bepaalde ruimtelijk-analytische taken. Het bestand bevat geen juridisch rechtsgeldige informatie. Op basis van het bestand kunnen dus geen juridisch bindende conclusies getrokken worden over de bestemming of de bestemmingscategorie van individuele kadastrale percelen.

Het databestand bevat enkel informatie over de stedenbouwkundige voorschriften geabstraheerd naar de 8 bestemmingscategorieën bepaald door de beleidsindicator RBH RSV.”

De oorspronkelijke categorisering uit de ruimteboekhouding is vereenvoudigd in functie van de analyse. De dataset publieke grond van elk jaar bevat zowel info over de Ruimteboekhoudingscategorie van het betreffende jaar als van het meest recente jaar (2024).

Hoe gaat u te werk?

  • U erkent in de gebruiksovereenkomst met ILVO (zie verder) dat u kennis heeft genomen van deze disclaimer. U vermeldt bij publicaties van gegevens die terug te brengen zijn tot op de ruimteboekhouding van het Departement Omgeving steeds bovenstaande disclaimer.

Heeft u specifieke vragen i.v.m. (de toegang tot) de ruimteboekhouding van het Departement Omgeving? Dan kan u contact opnemen met: peter.willems@vlaanderen.be en hans.vandenberg@vlaanderen.be

Toestemming voor het verkrijgen van attributen gebaseerd op het gewestelijk bestemmingsplan van perspective.brussels (optioneel)

Meer info volgt binnenkort

Afsluiten van een gebruiksovereenkomst en vergoeding van de administratieve kost

Van zodra u de nodige toestemmingen hebt verzameld kan u contact opnemen met ILVO via ruimte@ilvo.vlaanderen.be

ILVO is genoodzaakt om per aanvraag een administratieve kost aan te rekenen van 709€ exclusief BTW. Deze vergoeding is gekoppeld aan de tijdsinvestering die met het exporteren van de data en het opvolgen van de administratie gepaard gaat.

Hoe gaat u te werk?

  • Stap 1: Vul de gebruiksovereenkomst “Overeenkomst betreffende de overdracht van digitale (geo)data” aan.
  • Stap 2: Bezorg uw officiële toestemming(en), het formulier “attributen gebaseerd op kadasterdata van FOD Financiën” (noodzakelijk), het formulier “attributen gebaseerd op landbouwaangiftes van het Agentschap Landbouw en Zeevisserij” (optioneel) en uw draft gebruiksovereenkomst aan ILVO via ruimte@ilvo.vlaanderen.be . Bevestig in uw bericht ook dat u op de hoogte bent van de administratieve kost.
  • Stap 3: ILVO controleert de aangeleverde informatie.
  • Stap 4: Ondertekening van de gebruiksovereenkomst door de aanvrager en ILVO.
  • Stap 5: Uitvoering van de betaling.
  • Stap 6: Data-aanlevering door ILVO.

Vragen?

Voor vragen aan ILVO kan u contact opnemen via ruimte@ilvo.vlaanderen.be